Home > Grafieken > Het verhaal achter de grafiek …

Het verhaal achter de grafiek …

Mijn wiskunde leraar op de middelbare school zei altijd dat wiskunde helemaal niet moeilijk was. Zijn gevleugelde kreet was “achter die cijfers zit een verhaal”. Wat hij bedoelde was dat als je eenmaal het verhaal begreep dat je dan ook cijfers snapte. Wiskunde was niet mijn sterkste vak op de middelbare school maar ik had er wel aardigheid in om uit te puzzelen hoe het zat met dat verhaal achter de cijfers.

In de wiskundeles op de middelbare school werd weinig aandacht besteed aan grafieken; ik kan mij alleen maar histogrammen en lijndiagrammen herinneren. Het vak Economie was wat dat betreft interessanter met de vraag- en aanbodlijnen, de Engel curve en ISLM-model etc.; allemaal grafische afbeeldingen met een verhaal erachter.

Deze nieuwsgierigheid om het verhaal achter de cijfers te ontdekken heeft er onder andere toe geleid dat ik economie ben gaan studeren aan de VU en interesse kreeg voor marketing en marktonderzoek. Bij uitstek twee vakken waarin het gaat om cijfers en interpretatie van de cijfers. Inmiddels ben ik al vele jaren werkzaam in deze richting, tegenwoordig met mijn eigen bedrijf BuningAdvies.

Dat is waar ik in deze blog over zal schrijven: grafieken met een verhaal. Nog specifieker: grafieken die niet helemaal het verhaal vertellen dat ze zouden willen vertellen, ofwel missers bij het maken van grafieken. Deze missers zie je met enige regelmaat in kranten en tijdschriften en ik wil in deze blog laten zien hoe je met enkele simpele ingrepen de grafiek weer passend kan maken bij het verhaal. De meest voorkomende missers zijn het onnodige gebruik van cirkeldiagrammen (‘pie charts’) en 3D afbeeldingen.

Door het lezen van enkele Amerikaanse blogs (The Peltier Tech BlogJunkCharts, Perceptual EdgePointy Haired Dilbert,   Juice Analytics en Excel charts Blog) ben ik op het idee gekomen om voor de Nederlandse situatie ook zo’n blog te gaan schrijven. Vandaar ook de keuze om in het Nederlands te schrijven.

Ik nodig alle lezers uit om te reageren op deze post; zelf voorbeelden aan dragen van grafieken waar nog wat aan te doen valt is natuurlijk ook mogelijk.

Edouard Buning

Categorieën:Grafieken
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

