Home > Grafieken > De publieke omroep doet zo haar best

De publieke omroep doet zo haar best

NRC Handelsblad van 4 februari schrijft dat diepgang een bedreigd omroepgenre wordt. In het artikel wordt betoogd dat de publieke omroep op alle fronten concurreert met de commerciële omroepen maar ook dat ze zich duidelijk willen profileren.

Knap als je dat voor elkaar krijgt zou je zeggen: alles doen wat de concurrentie doet en toch herkenbaar zijn. Het verhaal wordt ondersteund door een grafiek waarin de uitzendtijd per programmagenre van de publieke omroep wordt vergeleken met de RTL-zenders en de SBS-zenders.


De afbeelding, een combinatie van 3 cirkeldiagrammen, staan hieronder:

Wat direct opvalt is dat de publieke omroep en de commerciëlen elkaar niet veel ontlopen als het gaat om het uitzenden van informatieve programma’s. De publieke omroep zendt veel minder fictie uit en veel  meer muziek en kinderprogramma’s uit. Hoe het zit met de genres  amusement en sport kun je niet goed aflezen in de grafiek.

Is het wel zo verstandig om cirkeldiagrammen te gebruiken als je de verschillen wilt laten zien tussen drie omroepen en zes categorieën? Het antwoord is simpel: nee.

Kijk eens wat een recht-toe-recht aan verticale bar chart al aan verbetering geeft.

RTL en SBS lijken in dezelfde mate fictie uit te zenden, als je naar de cirkeldiagrammen kijkt, maar de bar chart laat zien dat SBS veel meer fictie uitzendt. Dat er naar verhouding niet zoveel amusement en sport wordt uitgezonden door alle drie is nu beter te zien.

Hoe wordt het nu nog een betere/mooiere grafiek? In plaats van een verticale bar chart kies je hier beter voor een horizontale bar chart.

Na wat fatsoeneren (categorieën in een andere volgorde, legenda verplaatsen, titel toevoegen) ziet het er zo uit:

Het is een kwestie van smaak of de gridlines blijven staan (in dat geval met een lichte kleur) of dat er geen gridlines in staan. Dat geldt ook voor de vraag of er data labels bij bars moeten komen en of de x-as door moet lopen tot 100%. Voor dit artikel is het wel zinvol om datalabels te tonen bij de bars, maar niet bij alle bars, dat wordt het te druk:

Aangezien het artikel de publieke omroep als onderwerp heeft, heeft het wel zin om de percentages bij de bars van de publieke omroep te zetten. Geeft meteen een indruk van de relatieve omvang van de verschillende programmagenres en de verschillen met RTL en SBS. Om die reden zou ik hier de gridlines en de labels op de x-as laten staan.

Zonder gridlines  en zonder labels op de x-as oogt de grafiek rustig maar ontneemt je tegelijkertijd ook een deel van de informatie:

Met gridlines en labels op de x-as:

  1. Philip
    31 maart 2010 om 1:19 pm

    Wij hebben vaak discussies over het al dan niet weghalen van 0,0% in de figuur. Kies je er bewust voor het te laten staan?

    • 31 maart 2010 om 1:28 pm

      In dit geval heb ik bewust 0% laten staan om te laten zien dat RTL en SBS geen aandacht schenken aan het genre muziek en RTL geen aandacht schenkt aan het genre kind, althans volgens de cijfers die NRC presenteert.
      Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik het label 0% meestal weglaat als het niets toevoegt.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: